Asma ul-Husna

Demi Masa

Hari Ini

Habib Albi

Habib Albi

Nikmat Allah

Nikmat Allah

Sahabat

Sahabat

Ukhwah

Ukhwah

Sahabat Iqra'

Sahabat Iqra'

Islam Inside

Islam Inside

Knowledge Seeker

Knowledge Seeker

Followers

Labels


Too Many... 11:02 PM


Majlis konvokesyen ana pada 9 Ogos ini akan mendatangkan seribu satu kenangan terakhir di bumi UTHM. Tidak sabar rasanya bertemu sahabat dan teman lama di sana. Namun, pemergian ini diiringi dengan satu perasaan sedih dan sayu mengenangkan berita tentang pembubaran Kelab Iqra'. Ana bukanlah seorang yang aktif dalam KI, namun dalam beberapa semester terakhir di sana, ana menjadi salah seorang ahli yang cuba mengikuti segala program KI.

Sewaktu semester pertama di UTHM, program pertama yang diikuti dalam KI ialah program akademik di bawah Lujnah Bimbingan, Akademik dan Kaunseling. Program pertama yang cukup manis, menemukan ana dengan kakak-kakak yang penyayang dan penuh nasihat. Terkadang terasa rugi apabila mengenangkan saat dan tika ana lebih mendahulukan gerak kerja sebagai ahli Jawatankuasa Desasiswa Pangsapuri (kini Jawatankuasa Kolej Kediaman Perwira). Namun, segala yang terjadi ada hikmahnya.
Rasulullah S.A.W bersabda: "Mukmin yang kuat lebih disukai oleh Allah daripada mukmin yang lemah. Namun pada kedua-duanya ada kebaikan. Berjaga-jagalah terhadap perkara yang boleh mendatangkan kebaikan kepada engkau, pintalah pertolongan daripada Allah. Sekiranya engkau ditimpa sesuatu musibah, maka jangan engkau berkata: "KALAULAH aku lakukan begini maka sudah pasti lain yang berlaku. Tetapi katakanlah: "Itu merupakan takdir Allah dan Dia melakukan apa yang dikehendakiNya, sesungguhnya ‘KALAU’ akan membukakan pintu amalan syaitan."

"Sebagaimana yang diketahui umum, kerajaan telah mengumumkan pengurangan caj pinjaman iaitu dari tiga (3) peratus kepada satu (1) peratus berkuatkuasa 1 Jun 2008. PTPTN telah mula melaksanakan Pembiayaan Pendidikan berkonsepkan Ujrah satu (1) peratus kepada pelajar-pelajar baru mulai kelulusan pada 22 Disember 2008. Manakala penawaran Ujrah kepada pelajar-pelajar lama yang layak akan dilaksanakan secara berperingkat bermula pada 1hb Ogos 2009."
Kenyataan akhbar Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Negara (PTPTN)

Sewaktu berita ini disiarkan, ana tertanya-tanya adakah batch ana akan tergolong dalam kategori ini. Namun, selepas disemak ternyata harapan ana tersasar. Semoga semua pelajar yang mendapat pinjaman PTPTN akan tergolong dalam sistem baru ini kelak. Adik ana juga mendapat PTPTN dahulu tetapi kini telah mendapat biasiswa KPM. Pinjamannya cuma RM7000 tetapi penyata yang dikeluarkan telah mencapai RM7162.50. Ini kerana setiap bulan kos perkhidmatan yang dikenakan adalah RM16.25. Surat penangguhan pembayaran seperti tiada fungsi lantaran bayaran yang dikenakan semakin meningkat pada setiap bulan.

Dan hari ini, kematian akibat H1N1 telah menjangkau 6 orang mangsa. Jangkitan tempatan semakin meningkat dan ia benar-benar menimbulkan kebimbangan kepada kita semua. Ujian Allah ini menguji para saintis dan pengkaji bidang kesihatan bagi mencari penawarnya. Lihatlah, betapa besarnya kuasa Allah menciptakan, dari sekecil-kecil virus hingga ke sebesar-besar wabak.


Bingung dengan keadaan politik semasa. Namun 1 Ogos telah berlalu dengan peristiwa pahit bagi rakyat Malaysia lantaran perhimpunan Gerakan Mansuhkan ISA. Allah Maha Menentukan segala-galanya. Ya Allah, permudahkanlah dan bantulah mereka yang teraniaya. Kasihanilah mereka dan kurniakanlah rahmat kasih sayangMu.

1 Comments:

helang timur said...

ramai student kene tangkap mase demo nak antar memorandum ke pm untuk mansuh isa..:(
ramai jugak student yg kena h1n1..