Asma ul-Husna

Demi Masa

Hari Ini

Habib Albi

Habib Albi

Nikmat Allah

Nikmat Allah

Sahabat

Sahabat

Ukhwah

Ukhwah

Sahabat Iqra'

Sahabat Iqra'

Islam Inside

Islam Inside

Knowledge Seeker

Knowledge Seeker

Followers

Labels


Catatan dari Wad 5B 10:28 PM

Hari ini genap 10 hari Razi di wad. Malam ini ana balik bermalam di rumah dan diganti oleh adik lelaki yang pulang cuti pertengahan semester, Esan. Esok ana kembali lagi menjaganya, bergilir-gilir sehingga Razi dibenarkan pulang ke rumah. Peperiksaan percubaan PMR Razi hanya akan dibuat di rumah sementelahan abah telah mengambil kertas soalan daripada gurunya di Sekolah Menengah Sains Sultan Mahmud (SESMA), Terengganu.

Hari ini pengalaman baru bagi ana dalam menjaganya. Razi dibawa ke bahagian fisioterapi bagi membantunya berjalan menggunakan tongkat. Sayangnya, Razi tidak larat, penat lantaran simen di bahagian bawah kaki hingga ke pehanya terlalu berat. Namun begitu, petang tadi juga ana dapat membawanya ke bahagian ortopedik bagi menukar simennya ke bahan fiber yang lebih ringan. Alhamdulillah, pemeriksaan mata oleh doktor menunjukkan hasil yang positif. Walaupun Razi juga spectacles seperti ana, matanya tetap dapat melihat imej walaupun kabur. Sehingga kini, kami masih menantikan keputusan berkaitan tulang pipinya yang retak di mana doktor perlu memasukkan besi di bahagian itu.


Mengimbau kembali kenangan menjaganya beberapa malam di wad, ana cukup tersentuh tatkala melihatnya untuk kali pertama. Luruh air mata, terasa sedih melihat sayu wajahnya menahan kesakitan yang ditanggung. Apatah lagi tatkala dia masih tidak dapat membuang air kecil secara normal selama lebih 12 jam lantaran bergantung kepada wayar sebelum ini. Namun begitu, kesabarannya menemukan hasil. Alhamdulillah, idea Razi dengan menyuruh mak membuat bunyi seperti dia ingin membuang air kecil sewaktu kecil dahulu dapat membantunya. Syukur Alhamdulillah, dan nazarnya untuk berpuasa akan dilakukan apabila sembuh kelak, insyaAllah.

Pengalaman mengelap badannya, memberi makan, menyapukan ubat, menyediakan pelbagai keperluannya dan membantunya bertayammum benar-benar menginsafkan ana. Apatah lagi apabila mengenangkan usia mak abah yang semakin meningkat. Semoga kami menjadi anak-anak yang taat, menjaga ibu bapa hingga ke akhir usia tanpa apa-apa keluhan. Baru beberapa malam ana menjaganya, apakah pantas dan selayaknya untuk diri ini sendiri mengeluh sedangkan mak abah menjaga kami tujuh beradik tanpa rasa jemu dan bosan, penuh kasih sayang dan hikmah. Alhamdulillah, syukur ya Allah atas kurniaan segala nikmatMu yang tidak terhitung.

Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?” Surah Ar-Rahman: 13

…Janganlah kamu menyembah selain Allah, dan berbuat kebaikanlah kepada ibu bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, serta ucapkanlah kata-kata yang baik kepada manusia, dirikanlah solat dan tunaikanlah zakat…” Surah Al-Baqarah: 83

Sekadar perkongsian daripada hati kecil ini, yang merasakan betapa banyaknya nikmat yang diberi Allah Maha Pencipta. Apabila terkenangkan pesakit-pesakit di bahagian fisioterapi yang tidak dapat berjalan, hanya mampu berbaring sedangkan diri ini masih punya dua kaki bagi menjalankan tugas seharian, apakah layak untuk kita meminta lebih daripada yang ada? Apakah hak dan tanggungjawab yang wajib dilakukan kepada Allah telah ditunaikan? Wallahualam.

2 Comments:

helang timur said...

ingat 5 perkara sebelum 5 perkara.

:)

Shazwani Mazuki said...

it is true..syukron ya ukhti.. =)