Asma ul-Husna

Demi Masa

Hari Ini

Habib Albi

Habib Albi

Nikmat Allah

Nikmat Allah

Sahabat

Sahabat

Ukhwah

Ukhwah

Sahabat Iqra'

Sahabat Iqra'

Islam Inside

Islam Inside

Knowledge Seeker

Knowledge Seeker

Followers

Labels


Ramadhan al-Mubarak 1:58 PM

Bulan Ramadhan merupakan bulan yang mempunyai banyak kelebihan. Rebutlah peluang yang ada bagi menambahkan ibadat kepada Allah kerana kita tidak tahu adakah kita akan bertemu lagi Ramadhan yang akan datang. Semoga Ramadhan ini menjadi Ramadhan terbaik yang pernah kita lalui selama ini.

Abu Hurairah menyatakan: Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud: Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. Hadis dikeluarkan oleh Imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad dan Baihaqi.

Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud: Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu. Diriwayat oleh Imam Nasai'e, Ibn majah, Ibn Habban dan Baihaqi.

Abu Hurairah telah berkata: Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda tentang Ramadhan yang bermaksud: Sesiapa yang mendirikannya(Ramadhan) penuh keimanan dan keikhlasan diampunkan baginya apa dosanya yang telah lalu. Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi, Abu Daud, Nasai'e, Malik, Ahmad dan Baihaqi.

Pada Ramadhan 1430H ini, ana akan menjaga adik di wad hospital, mungkin bergilir-gilir bersama adik perempuan yang balik cuti pertengahan semester. Seperti biasa, mak dan abah akan berulang alik setiap hari bagi melihat perkembangan terkini Razi. InsyaAllah, pada Ahad ini (2 Ramadhan), Razi akan menjalani satu pembedahan bagi memasukkan plat besi pada bahagian kiri mukanya. Daripada penerangan doktor, jelas terdapat banyak tempat yang retak @ patah di mukanya selepas Razi menjalani scan sekali lagi pada bahagian itu. Doakan kesejahteraan dan keselamatan adik ana, dan semoga kita semua selamat dalam naungan kasih sayang serta redha Allah. Amin...

Selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak buat muslimin dan muslimat. Marilah kita bersama-sama meningkatkan amal ibadat dan semoga kita terus istiqamah melakukannya selepas Ramadhan berakhir kelak.


~ Awalnya RAHMAH, Pertengahannya MAGHFIRAH, Penutupnya PELEPASAN DARI API NERAKA ~

1 Comments:

Faris Adli Jamian said...

bulan ramadhan adalah jalan menuju taqwa kerana sepanjang bulan Ramadhan secara fitrahnya hati akan melonjak, roh akan bersinar dan bercahaya serta manusia siap untuk menjadi insan yang bertaqwa.. selamat menyambut bulan Ramadhan