Asma ul-Husna

Demi Masa

Hari Ini

Habib Albi

Habib Albi

Nikmat Allah

Nikmat Allah

Sahabat

Sahabat

Ukhwah

Ukhwah

Sahabat Iqra'

Sahabat Iqra'

Islam Inside

Islam Inside

Knowledge Seeker

Knowledge Seeker

Followers

Labels


Getar Rasa Dalam Suka Duka 9:13 PM

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Salam sejahtera penuh mesra ana hulurkan buat semua. Syukron jazilan atas kesudian bertandang ke blog ini, tiada apa yang istimewa di sini, sekadar suatu tempat curahan fikiran dan perasaan yang dilalui insan biasa lagi kerdil dan lemah di sisi Allah. Entry kali ini benar-benar tertumpu pada label ‘Me Myself’ bagi membantu ana mengucapkan ucapan terima kasih dan penghargaan buat insan-insan yang banyak membantu tatkala ana menghadiri majlis konvokesyen di UTHM.

Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami meminta pertolongan.” Surah Al-Fatihah: 5

Kalimah Alhamdulillah diucapkan atas segala nikmat kesihatan dan kebahagiaan yang diberi. Ujian yang Allah turunkan bagi meningkatkan tahap keimanan kepadaNya. Pada 6 Ogos, tatkala ana dalam perjalanan ke UTHM atas urusan konvokesyen, ana mendapat panggilan yang mengatakan adik kelima (Razi) mengalami kemalangan jalan raya. Terkejut yang amat, namun ana gagahkan diri meneruskan perjalanan ke UTHM. Hampir sahaja majlis itu tidak dihadiri kerana benar-benar ingin pulang melihat keadaan adik. Namun, abah tidak mengizinkan, dan mak abah sendiri tidak dapat menghadiri majlis tersebut pada 9 Ogos. Perasaan sedih tidak dapat dihindari, apatah lagi ana anak sulung, rasa tawar memandangkan tiada keluarga di majlis yang cukup bermakna buat ana.

Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.” Surah Alam Nasyrah: 6

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah atas segala urusan yang dipermudahkanNya. Sahabat-sahabat yang sangat membantu, sokongan moral dan nasihat tentang perlunya sabar dan tabah. InsyaAllah, diri ini tetap sabar kerana sedar ujian ini sebagai tanda Allah sayang kepada hambaNya. Hingga ke saat ini, ana tidak berpeluang berbual panjang dengan mak lantaran bergilir dengan mak menjaga adik di hospital. Razi yang patah kaki kiri dan cedera di bahagian kiri muka masih ditahan di wad. Esok ana akan kembali menjaganya, dan mak pula pulang ke rumah bagi menguruskan 2 orang adik lagi yang masih kecil.

Maha Suci Allah Yang di tangan-Nyalah segala kerajaan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu. Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.” Surah Al-Mulk: 1 & 2

Alhamdulillah, Allah mengurniakan ibu bapa yang sangat penyayang kepada kami, lembut dan mendidik dengan penuh hikmah. Hanya doa mampu diucapkan, semoga mak abah terus tabah dan sabar menghadapi ujian yang menimpa keluarga. Terima kasih mak abah, kerana menjadi ibu bapa yang terbaik buat kami!


• Buat Rathma bt Rafie, terima kasih yang tidak terhingga kerana menjadi tempat pertama buat wani sewaktu baru tiba di UTHM. Terima kasih kerana memberi semangat, sokongan dan kasih sayang sahabat. Terima kasih juga buat Mama kerana di akhir majlis kita, wani benar-benar terasa seperti mak abah turut berada bersama.
• Buat Nur-Izzati bt Abd. Jalil dan teman, terima kasih yang tidak terhingga kerana membantu wani dalam segala hal. Mujur ada sahabat yang boleh diikut ke sana ke mari. Terima kasih Ejat atas segala foto di akhir majlis kita. Dan terima kasih atas lagu ‘A Shoulder To Cry’ pada pagi 9 Ogos itu.
• Buat Syarifah Adibah bt Syed Baharom, terima kasih juga buat segala-galanya. Dan untuk Siti Hidayah bt Ahmad, maafkan wani kerana tiada langsung pertemuan kita di akhir majlis. Benar-benar rasa ralat di hati ini, namun kekangan yang ada menyebabkan wani terpaksa.
• Tidak dilupakan ucapan terima kasih buat Kak Wa dan suami kerana membantu wani dan sahabat-sahabat sepanjang di Batu Pahat.
• Dan juga ucapan terima kasih buat adik Shahril Azri yang turut membantu selain melawat adik di hospital kelmarin. Tahniah juga atas konvokesyen Jeri.
• Buat adik-adik dan teman-teman lain yang tidak disebutkan di sini, hanya Allah yang mampu membalas jasa baik dan sokongan serta pertolongan kalian. Semoga Allah merahmati kehidupan kita dunia dan akhirat. Amin...Syukur ya Allah atas segala rahmat dan kasih sayangMu...

3 Comments:

helang timur said...

and more one thing.
dah grad yer? bestnyer!hehe..
mabruk2..

Shazwani Mazuki said...

alhamdulillah..syukron jazilan ya ukhti.. =)

Faris Adli Jamian said...

Hidup ini sentiasa diuji. dengan ujian, hati kita semakin tabah..kerana ujian, hidupkita semakin menarik..