Asma ul-Husna

Demi Masa

Hari Ini

Habib Albi

Habib Albi

Nikmat Allah

Nikmat Allah

Sahabat

Sahabat

Ukhwah

Ukhwah

Sahabat Iqra'

Sahabat Iqra'

Islam Inside

Islam Inside

Knowledge Seeker

Knowledge Seeker

Followers

Labels


Kalau... 12:16 PM

Banyak versi ‘kalau’ dalam hidup kita. Kalau itu, kalau ini. Pelbagai cerita ‘kalau’ keluar sekiranya ada sesuatu yang tidak diingini.

Namun begitu, tidak semua perkara menjadi negatif dengan ‘kalau’. Ada perkara positif dan kebaikan yang tersirna selepas minda meninjau semula laluan liku-liku kehidupan.

"Kebaikan dan keburukan hanya ada pada penilaian insan, tetapi di sisi Allah, apa yang ditakdirkan-Nya pasti satu kebaikan." Nota Hati Seorang Lelaki, Ustaz Pahrol Mohd Juoi.

"Apa agaknya yang akan terjadi kalau Alif tidak dengar cakap ibu?"

"Alif kena marah dengan ibu. Kalau ibu marah, mesti Allah pun marah pada Alif."

Kanak-kanak di usia muda sudah dapat menjawab soalan ‘kalau’. Didikan awal yang berteraskan agama sangat penting untuk kanak-kanak kerana sejak dari kecillah mereka dapat dibentuk agar memiliki hati yang suci bersih, supaya tidak lalai daripada melaksanakan tugas mereka sebagai khalifah Allah di muka bumi.

"Setiap anak yang dilahirkan adalah dalam keadaan fitrah (suci bersih), maka kedua ibu bapalah yang mencoraknya sama ada menjadikannya Yahudi, Nasrani ataupun Majusi." Hadis Bukhari dan Muslim.

Apa yang akan anda lakukan sekiranya mengetahui ada orang yang anda kenali tidak menunaikan kewajipannya kepada Allah? Solat tiang agama yang lima itu pun tidak mencukupi, tergamak pula meninggalkan solat Jumaat tanpa perasaan berdosa. Apa perasaan anda? Marah? Geram? Sakit hati? Apakah pula tindakan yang akan anda ambil agar mereka berubah?

Cerita ‘kalau’ ini masih belum berakhir. Barangkali ‘kalau’ itu wujud sebagai seseorang, mudah saja dipamerkan di khalayak umum.

"Kalau saya tidak melanjutkan pelajaran ke sana, pasti saya tidak akan bertemu dengan sahabat yang baik seperti dia. Mujur juga ada sahabat yang memahami dan sentiasa bersama saat susah dan senang."

"Kalau saya tidak pernah mempunyai perasaan yang satu itu, saya tidak akan jadi begini. Takut untuk terjebak kembali dalam kelekaan dan kelalaian walaupun sudah sedaya upaya menjaga diri daripada perasaan itu. Syukur kepada Allah kerana memberi peluang untuk saya meraih dan mencari kembali cinta Allah yang Maha Esa."

Kalau, kalau dan kalau...

Galau di hati siapa yang tahu. Hanya Allah jua tempat berserah dan memohon pertolongan. Sesungguhnya kita milik Allah yang akan kembali juga akhirnya. Raihlah kasih sayang-Nya, dengan kesyukuran atas segala nikmat dan hikmah di sebalik segala ujian dan dugaan. Semoga kita dalam lindungan redha dan kasih sayang-Nya jua. Amin...


"Mukmin yang kuat lebih disukai oleh Allah daripada mukmin yang lemah. Namun pada kedua-duanya ada kebaikan. Berjaga-jagalah terhadap perkara yang boleh mendatangkan kebaikan kepada engkau, pintalah pertolongan daripada Allah. Sekiranya engkau ditimpa sesuatu musibah, maka jangan engkau berkata: “KALAULAH aku lakukan begini maka sudah pasti lain yang berlaku. Tetapi katakanlah: “Itu merupakan takdir Allah dan Dia melakukan apa yang dikehendaki-Nya, sesungguhnya ‘KALAU’ akan membukakan pintu amalan syaitan." Riwayat Muslim.

0 Comments: