Asma ul-Husna

Demi Masa

Hari Ini

Habib Albi

Habib Albi

Nikmat Allah

Nikmat Allah

Sahabat

Sahabat

Ukhwah

Ukhwah

Sahabat Iqra'

Sahabat Iqra'

Islam Inside

Islam Inside

Knowledge Seeker

Knowledge Seeker

Followers

Labels


Secebis Catatan di Bilik Darjah 11:18 AM

Cikgu, tengok Mawi ni. Suka sangat kacau saya.

Mawi, kenapa dengan awak? Ada yang tak kena ke?

Dia start dulu cikgu. Kita tak layan pun.

Dialog ini adalah perkara rutin di kelas. Saling salah-menyalahkan, saling tuduh-menuduh. Tiada semangat setiakawan, cuma mewujudkan suasana perbalahan di kelas.

Kadang-kadang kami sebagai guru hampir hilang idea untuk membantu pelajar-pelajar ini. Sedangkan, boleh dikatakan setiap pelajar itu kami ketahui latar belakang keluarga dan hidupnya. Ini bukanlah helah bela diri namun secara realitinya, kami cuma mampu menasihatkan pelajar-pelajar yang bermasalah untuk berubah ke arah kebaikan. Mereka dinasihatkan untuk memikirkan nasib diri dan keluarga sekiranya tiada ilmu di dada, sama ada duniawi dan ukhrawi.

Dan tiadalah kehidupan dunia ini melainkan senda gurau dan main-main. Dan sesungguhnya akhirat itulah yang sebenarnya kehidupan, kalau mereka mengetahui.” Surah Al-Ankabut: 64


Balik rumah nanti, cuba fikirkan. Muhasabah diri. Adakah anda seorang Muslim yang baik? Adakah anda seorang pelajar yang baik? Adakah anda seorang anak yang soleh dan solehah?

Persoalan-persoalan ini biasa saya tuliskan di papan hijau pada akhir kelas. Soalan-soalan dan kata-kata nasihat ini kadang-kadang lebih berkesan apabila dibaca berbanding diucapkan secara lisan. Bak kata pepatah, masuk telinga kanan, keluar telinga kiri. Apabila saya mula menulis, pelajar-pelajar akan berkata, ‘Cikgu nak tulis apa pula tu?’.

Tanyalah kepada semua guru di luar sana, apakah yang mereka inginkan pada anak-anak murid mereka. Pasti semua akan menjawab bahawa mereka hanya ingin melihat anak-anak murid berjaya dalam hidup dan menjadi insan yang cemerlang akhlaknya.

Dalam era globalisasi kini, dibimbangi mereka tidak dapat bersaing dan seterusnya tercicir dalam kehidupan. Kemiskinan terus diwarisi sedangkan mereka sebenarnya berupaya untuk mengubah nasib diri dan keluarga.

"...Sesungguhnya Allah tidak merubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri." Surah Ar-Ra'd: 11


Sungguh, apabila teori ingin diaplikasikan dalam amali, segalanya akan berubah menjadi sukar dan susah. Pelbagai gangguan wujud, menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran terbantut. Motivasi dan nasihat sentiasa diberi namun benarlah, untuk mendapat sesuatu yang baik pasti sulit dan sukar. Semoga perjuangan yang baru bermula ini terus membara hingga ke akhirnya. Wallahualam.

0 Comments: