Asma ul-Husna

Demi Masa

Hari Ini

Habib Albi

Habib Albi

Nikmat Allah

Nikmat Allah

Sahabat

Sahabat

Ukhwah

Ukhwah

Sahabat Iqra'

Sahabat Iqra'

Islam Inside

Islam Inside

Knowledge Seeker

Knowledge Seeker

Followers

Labels


Tentang Hati 3:13 PM

"Kadang-kadang rasa macam terlalu jauh dengan Allah SWT. Semua perintahNya dah dibuat tapi macam tak lengkap lagi. Kak Nur rasa macam mana?"


Dialog di atas merupakan satu persoalan yang telah diajukan oleh seorang kawan adik ana. Memandangkan keadaan yang terbatas dan beberapa kekangan sewaktu persoalan diajukan, ana hanya sempat memberi sedikit point utama.

"Semoga Wan sentiasa muhasabah diri dan istiqamah. Bagi Kak Nur, apa yang paling penting ialah hati kita. InsyaAllah, hati yang sentiasa ingat padaNya akan tenang dan tenteram, rujuk Surah Ar-Ra'ad ayat 28; "(iaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allahlah hati menjadi tenteram."
Betul kata Wan, kita dah buat, tapi kenapa masih rasa begitu? Ini disebabkan Allah nak kita usaha lagi dalam meraih cinta dan kasih sayangNya. Kita boleh rasa, bila kita jauh denganNya. Teruskan meraih kasih sayang Allah. Allah akan ingat pada hamba-hamba yang mengingatiNya. InsyaAllah..."

Sewaktu ana membaca buku ‘Apa Ertinya Saya Menganut Islam’, hanya ada dua sendi kekuatan dalam memerangi nafsu iaitu hati dan akal. Teringat pula pada perihal hati dan akal yang telah dibincangkan oleh pensyarah ana semasa alam kuliah dahulu.

Hati akan menjadi benteng yang kuat dalam memerangi nafsu sekiranya hati itu hidup, lembut, bersih, cekal dan selalu mengingati pesanan Sayidina Ali yang berbunyi:
"Sesungguhnya Allah S.W.T mempunyai bejana di atas buminya iaitu hati-hati. Maka hati yang paling disukai oleh Allah S.W.T ialah hati yang lembut, bersih dan cekal.

Sayidina Ali juga berkata:
"Hati seorang mukmin itu bersih, terdapat padanya pelita yang bercahaya. Hati seorang kafir itu hitam serta berpenyakit."


Akal adalah (ciptaan Allah) yang dapat melihat, mempunyai daya memahami sesuatu, mampu membezakan dan dapat menyimpan sesuatu fahaman dari ilmu-ilmunya di mana dengan ilmu itu kelak ia dapat menghampirkan diri dengan Allah, mengetahui keagungan Allah serta kekuatannya. Akal seperti inilah yang dimaksudkan oleh firman Allah:
"Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun." Surah Al-Fatir: 28

Alhamdulillah, semoga kita semua sentiasa muhasabah diri mencari iman di dalam jiwa. Buat Wan, terima kasih berkongsi pandangan dan persoalan.

0 Comments: