Asma ul-Husna

Demi Masa

Hari Ini

Habib Albi

Habib Albi

Nikmat Allah

Nikmat Allah

Sahabat

Sahabat

Ukhwah

Ukhwah

Sahabat Iqra'

Sahabat Iqra'

Islam Inside

Islam Inside

Knowledge Seeker

Knowledge Seeker

Followers

Labels


Heart or Mind Comes First? 10:16 AM

Inilah persoalan yang diajukan lecturer ana dalam kelas terakhir kami. Kebetulan ia berkaitan dengan isi presentation sahabat ana di kelas tersebut. Ramai sahabat ana mengatakan bahawa hati adalah perkara yang pertama. Namun tidak kurang juga yang mengatakan akal dahulu. Sahabat ana yang pertama menyatakan bahawa segalanya bermula daripada niat. Ini bermakna niat yang bermula di hati merupakan permulaan untuk segala-galanya. Bagaimana seseorang memulakan niatnya? Contohnya, 'aku nak ke surau la malam ni'. Niat yang baik sahaja pun dikurniakan pahala oleh Allah, apatah lagi kalau sekiranya melakukan niat yang terlintas di hati itu. Hujah tersebut dibalas oleh sahabat yang mewakili akal di mana dia menyatakan akal adalah perkara yang pertama di mana manusia mempunyai akal dan nafsu sedangkan haiwan hanya mempunyai nafsu semata-mata. Inilah yang menyatakan kelebihan akal. Ana menambah hujah sahabat yang pertama dengan menyatakan hati adalah perkara yang perlu diutamakan kerana Islam sendiri menganjurkan umatnya untuk merawat penyakit hati. Pelbagai penyakit hati yang terselindung dalam diri seseorang seperti perasaan riak, takbur, sombong dan sebagainya yang kita tidak nampak dengan mata kasar. Hujah itu ana akhiri dengan mengaitkannya dengan hadis Rasulullah,
"...ingatlah bahawa dalam jasad itu ada seketul darah, jika ia baik, baiklah jasad seluruhnya, dan jika ia rosak, rosaklah jasad seluruhnya. Ingatlah itu ialah hati."
InsyaAllah jika seseorang itu baik hatinya, maka baiklah dirinya dan segala perbuatannya.

Sahabat ana yang menjalankan kajian berkenaan kecerdasan emosi dalam PSMnya berkongsi penemuannya dalam sebuah buku yang dibaca. Dia mengatakan di barat, terdapat satu kisah di mana ada seorang pengurus yang sangat baik pada keluarga dan pekerjanya, cukup dihormati dan disayangi kerana kelembutan dan sikap baiknya terhadap orang lain. Namun begitu, dia mengalami satu kemalangan di mana besi tertusuk di satu bahagian otaknya. Hasilnya, selepas pulih daripada kemalangan itu, dia menjadi seorang yang pemarah, totally different from before. Kajian dibuat untuk melihat mengapa perkara berkenaan terjadi. Rupa-rupanya bahagian otak yang tertusuk itu telah rosak dan inilah yang menyebabkan sikap dan sifatnya berubah. Jadi, point utama yang ingin disampaikan ialah akal adalah perkara yang pertama berbanding hati. Begitu juga apabila seseorang yang bermuhasabah, melihat alam dan merasa keagungan Allah lebih baik daripada solat sunat 1000 rakaat. Sahabat yang seorang lagi mengatakan dia berpegang kepada konsep bahawa pendengaran, penglihatan dan hati akan bergabung menghasilkan pemikiran (akal) yang baik. Jadi apapun, akallah perkara yang pertama.

Lecturer ana akhirnya berkongsi ilmu yang baru diperolehinya sewaktu mendengar kuliah agama oleh seorang ustaz yang didatangkan dari UKM. Apa jawapannya? Heart or mind comes first? Lecturer ana mengaku bahawa sekiranya dia tidak mendengar kuliah tersebut, pastinya dia akan tetap mengatakan mind comes first. But the truth is, heart comes first. West twist this two things. Dalam pendidikan sendiri, kognitif dan afektif boleh diukur. Tapi bagaimana? Begitu juga dengan hati dan akal. Terkadang orang akan terkeliru, "Eh, mana satu ni? Akal ke hati?". Tetapi sesungguhnya hati adalah yang utama. Kalau kita menggunakan logik akal semata-mata, bagaimana kita mahu meyakini sesuatu kejadian yang Allah ciptakan. Hati kitalah yang merasakan bahawa ada Tuhan semesta alam, yang Maha Besar, Maha Menguasai dan Maha Mencipta segala sesuatu. Astaghfirullahal azim, kadang-kadang kita sendiri khilaf dalam memahami dan mencari jawapan sebenar.
"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, silih bergantinya malam dan siang, bahtera yang berlayar di laut membawa apa yang berguna bagi manusia, dan apa yang Allah turunkan dari langit berupa air, lalu dengan air itu Dia hidupkan bumi sesudah mati (kering)nyadan Dia sebarkan di bumi itu segala jenis haiwan, dan pengisaran angin dan awan yang dikendalikan antara langit dan bumi; sungguh (terdapat) tanda-tanda (keesaan dan kebesaran Allah) bagi kaum yang memikirkan." Surah Al-Baqarah, ayat 164.

Walau bagaimanapun, hati dan akallah yang bekerjasama mewujudkan insan mengikut acuan jalan Islam yang sebenar. InsyaAllah, dengan izin Allah yang Maha Esa. Gunakan akal sebaik-baik yang mungkin, tanpa mengikut emosi dan perasaan.

0 Comments: