Asma ul-Husna

Demi Masa

Hari Ini

Habib Albi

Habib Albi

Nikmat Allah

Nikmat Allah

Sahabat

Sahabat

Ukhwah

Ukhwah

Sahabat Iqra'

Sahabat Iqra'

Islam Inside

Islam Inside

Knowledge Seeker

Knowledge Seeker

Followers

Labels


Terapi Menangis 6:52 PM


Tiada siapa yang pernah terlepas daripada menangis di dunia ini. Seorang bayi yang dilahirkan ke dunia pasti menangis sebaik sahaja keluar dari alam rahim. Setiap insan pasti menangis apabila kematian orang tersayang. Setiap yang berjaya pasti pernah menangis kerana kesusahan atau kesukaran yang pernah dialami. Dan setiap manusia yang mengesakan Allah pasti menangis kerana perasaan bersyukur terhadap segala nikmat dan kurnianNya.

Air mata dan tangisan. Tiada yang salah dengan menangis, baik seorang lelaki mahupun wanita. Menangis dapat melepaskan tekanan yang menyesakkan hati. Menangislah dengan rasa bersyukur kepada Allah, kerana dalam keadaan apapun pada saat ini, kita masih hidup, bernafas dengan nikmat pancaindera yang dikurniakanNya. Ungkapkanlah segala kekhuatiran dan permintaan kepadaNya, dan terimalah jawapan doa itu dengan ucapan syukur alhamdulillah.

Air mata yang keluar dengan cara menangis, mampu memberi kesan positif bagi kesihatan. Para ilmuwan dan pengkaji telah meneliti hal ini. Menangis bukan merupakan bukti atas kelemahan atau tiadanya kematangan diri, namun ia merupakan satu bentuk terapi kesihatan yang sangat bermanfaat.

Menahan air mata bererti membiarkan pertumbuhan racun sedikit demi sedikit. Ini kerana air mata boleh mengeluarkan unsur-unsur racun dari dalam tubuh. Dengan demikian, menahan air mata bererti membiarkan pertumbuhan racun sedikit demi sedikit. Oleh kerana kepekaan perasaan fitrah wanita untuk menangis lebih tinggi daripada kaum lelaki, maka secara jelas usia mereka lebih panjang daripada usia lelaki.

Al-Quran kalamullah telah menyebut perihal menangis pada banyak tempat dan memuji orang yang selalu menangis yang disebabkan sampai tahap makrifatullah kepada Allah dan kerana takut kepadaNya. FirmanNya dalam Surah Al-Israa' ayat 109 yang bermaksud: "Dan mereka menyungkur di atas muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyuk.” Dalam Surah Maryam ayat 58 pula: "…Apabila dibacakan ayat-ayat Allah Yang Maha Pemurah kepada mereka, maka mereka menyungkur dengan bersujud dan menangis."

Marilah kita sama-sama mengungkapkan rasa keyukuran kepada Allah, semoga tangisan keinsafan membantu membersihkan hati kita yang dipenuhi noda dan dosa serta maksiat yang tidak lepas dilakukan setiap hari. Wallahualam.

1 Comments:

helang timur said...

dengan menangis..kite tahu erti syukur pada Tuhan~
dengan menangis, dosa2 terhapus..
dengan menangis, hati jadi kian tenang..(^_^)

*manusia sukar melahirkan perasaan syukur bbanding perasaan sabar*

semoga kita tergolong dr golongan yg sentiasa mensyukuri nikmat-Nya..

salam ziarah, ukhti~!!!