Asma ul-Husna

Demi Masa

Hari Ini

Habib Albi

Habib Albi

Nikmat Allah

Nikmat Allah

Sahabat

Sahabat

Ukhwah

Ukhwah

Sahabat Iqra'

Sahabat Iqra'

Islam Inside

Islam Inside

Knowledge Seeker

Knowledge Seeker

Followers

Labels


Baik, Benar, Bagus 12:19 AM


Sesuatu yang baik, belum tentu benar.
Sesuatu yang benar, belum tentu baik.
Sesuatu yang bagus, belum tentu berharga.
Sesuatu yang berharga/berguna, belum tentu bagus.

Dan sebenarnya, pelbagai yang tersirat dapat diambil daripada kata-kata ini. Cukuplah dengan istilah 'berhati-hati' dalam setiap langkah atau keputusan yang diambil. Tiada pengecualian dalam kehidupan setiap makhluk, manusia akan sentiasa dibelenggu oleh emosi dan psikologi diri. Namun begitu bagi insan yang memahami erti hidup dalam kebenaran, pastinya akal yang dikurniakan Allah digunakan sebaik-baiknya. Kebenaran adakalanya pahit, tetapi buah kesabaran menahan kesakitan adalah manis. (,")

"Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa bila mereka ditimpa was-was dari syaitan, mereka ingat kepada Allah, maka ketika itu juga mereka melihat kesalahan-kesalahannya." Surah Al-A'raaf: 201.

"(iaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allahlah hati menjadi tenteram." Surah Ar-Ra'd: 28.

Ya Allah, tunjukkanlah penglihatan ini menuju cahayaMu, bimbinglah kesesatan ini ke arah jalanMu dan pimpinlah orang yang tergelincir menuju petunjukMu..Ya Allah, sejukkan gelora hati dengan salju keyakinan dan padamkan gelojak jiwa dengn air keimanan..Ya Allah, lenyapkan segala keraguan dengan cahaya mentari di ufuk timur, hancurkan segala kebatilan yang bersarang di dalam perasaan dengan secerah sinar kebenaran..Hapuskan segala tipu daya syaitan dengan pertolongan bala tenteraMu..Ya Allah, hindarkan kami dari segala kesedihan, hilangkan kesengsaraan dan jauhkan segala kegelisahan dari jiwa-jiwa kami..Amin, ya rabbal alamin.

0 Comments: