Asma ul-Husna

Demi Masa

Hari Ini

Habib Albi

Habib Albi

Nikmat Allah

Nikmat Allah

Sahabat

Sahabat

Ukhwah

Ukhwah

Sahabat Iqra'

Sahabat Iqra'

Islam Inside

Islam Inside

Knowledge Seeker

Knowledge Seeker

Followers

Labels


Kebejatan 9:23 AM

Tidak tahu mengapa. Tiap kali ana ternampak atau terdengar sesuatu berkenaan ikhtilat lelaki dan perempuan, aurat atau keadaan semasa negara, pasti lidah ini dengan cepat melafazkan perkataan ‘kebejatan’. Kebejatan, kata dasarnya ialah bejat. What is the meaning of ‘bejat’? Bejat = rosak. Yes, this is the meaning of that word. Kebejatan sosial, kebejatan akhlak dan kebejatan pemikiran. Astaghfirullahal azim. Bukankah sepatutnya tasbih ini yang patut diucapkan lantaran senario yang berlaku.

Hati ini cukup resah memikirkan saudara seagama yang tersasar dari jalan yang benar. Pakaian yang tidak menutup aurat, akhlak yang tidak menggambarkan agama si penganutnya, dan kata-kata buruk yang terucap dari lisannya. Sedih yang turut terpalit di hati ini sentiasa ada tatkala melintasi keadaan yang tidak sepatutnya wujud sekiranya perintah agama Islam yang syumul dipatuhi oleh semua yang mengucap dua kalimah syahadah. Di mana pengakuan sebagai seorang Islam itu; sami’na wa ato’na (kami dengar dan kami taat)?

Teringat ana pada cerita seorang senior yang merupakan salah seorang daripada pelajar yang ke Acheh untuk program Sinar D Acheh. Dia yang telah ke sana dahulu sewaktu program yang sama menceritakan bahawa kapal yang hampir sebesar blok ana di Kolej Kediaman Perwira telah menghempap sebuah rumah yang letaknya 2 km daripada laut. Menurut cerita penduduk tempatan, rumah yang dihempap itu adalah rumah orang kaya, dan tiada langsung kesan rumah tersebut selepas kejadian tsunami 26 Dis 2006 itu. Kun fayakun; jadilah! Maka jadilah sesuatu itu. Kita sebagai orang biasa sepatutnya mengambil iktibar atas semua kejadian yang berlaku kerana setiap kejadian ini mempunyai petunjuk daripada Allah.

Dan Dia memperlihatkan kepada kamu tanda-tanda (kekuasaanNya); maka tanda-tanda (kekuasaan) Allah yang manakah yang kamu ingkari?”, Surah al-Mu’min ayat 81.

Maka apakah mereka tiada mengadakan perjalanan di muka bumi lalu memperhatikan betapa kesudahan orang-orang yang sebelum mereka. Adalah orang-orang yang sebelum mereka itu lebih hebat kekuatannya dan (lebih banyak) bekas-bekas mereka di muka bumi, maka apa yang mereka usahakan itu tidak dapat menolong mereka.”, Surah al-Mu’min ayat 82.

Selain daripada apa yang telah ana coretkan ini, kata-kata dan tingkah laku pemimpin yang tidak menunjukkan nilai Islam yang sebenar turut termasuk dalam ‘list kebejatan’ ini. Mengapa susah dan sukar mengamalkan ajaran yang diturunkan dalam al-Quran sejak lebih 1400 tahun dahulu? Mendengar sestengah berita pun cukup membuatkan jelak dan sakit hati. Betapa sukarnya mereka memahami perintah dan maksud setiap larangan dan tegahan dalam Islam. Contohnya, isu yoga yang telah difatwakan Majlis Fatwa Kebangsaan sebagai haram. Sudah dinyatakan dengan jelas, terang lagi bersuluh tiga peringkat yoga yang boleh memesongkan akidah dan membawa syirik kepada Allah. Kalau pemerintah sendiri tidak memahami setiap makna dan maksud, bagaimana pula bagi rakyat yang sudah terkeliru? Astaghfirullahal azim, kebejatan ini cukup menakutkan!

Ya Allah, lindungilah kami semua daripada bala bencana dan azab api nerakaMu. Kurniakanlah kami hati-hati yang merindukan keamanan dan ketenangan dalam kehidupan berlandaskan Islam. Bantulah kami menghadapi hamba-hambaMu yang enggan menerima jalan Islam yang benar, dan berikanlah kami kekuatan, ketabahan serta kesabaran. Innallahama’ana.

1 Comments:

Anonymous said...

umat islam akhir zaman sudah tidak lagi menjadi al-qurandan hadis sebagai panduan hidup. sebab itulah maksiat berlaku dikalangan umat islam