Asma ul-Husna

Demi Masa

Hari Ini

Habib Albi

Habib Albi

Nikmat Allah

Nikmat Allah

Sahabat

Sahabat

Ukhwah

Ukhwah

Sahabat Iqra'

Sahabat Iqra'

Islam Inside

Islam Inside

Knowledge Seeker

Knowledge Seeker

Followers

Labels


Rijal wal Nisa' 12:02 PM

Allah Maha Bijaksana kerana menjadikan makhluk ciptaan-Nya berpasang-pasang; lelaki dan wanita, bumi dan langit, siang dan malam, syaitan dan malaikat, gunung dan lembah, matahari dan bulan dan sebagainya. Banyak hikmah dalam kejadian alam yang perlu direnung dan dijadikan bukti keagungan Allah seperti kejadian manusia.

Allah menjadikan wanita bersifat lembut dengan nisbah 9/10 malu dan 1/10 akal manakala lelaki pula 1/10 malu dan 9/10 akal. Atas kelebihan inilah Allah menjadikan kaum lelaki penjaga kepada kaum wanita sebagaimana firman Allah dalam al-Quran yang membawa maksud “Kaum lelaki adalah pemimpin kaum wanita”. Ayat ini jelas menunjukkan bahawa kepimpinan adalah diterajui oleh kaum lelaki, manakala kaum perempuan adalah golongan yang dipimpin. Inilah fitrah yang memainkan peranan penting dalam kehidupan manusia di dunia ini sepanjang zaman.

Begitu juga dalam apa juga masalah, Allah menyamakan dua orang wanita dengan seorang lelaki dan ini dapat dilihat dalam hal yang berkait rapat dengan hal saksi dan penyaksian. Biarpun dikatakan wanita kurang berakal namun wanita kaya dengan sifat malu kerana tanpa sifat ini tentu dapat dibayangkan bagaimana keadaan dunia ini. Begitu juga lelaki, meskipun kurang malu namun mereka mempunyai akal yang dapat memikirkan kesan dan sebab-akibat sesuatu perkara. Kalaulah lelaki tiada akal, dunia tentu akan jadi tunggang terbalik.

3 Comments:

Copy Paste said...

ye ke nisbah tu, bukan tu nisbah akal dengan nafsu?

Shazwani Mazuki said...

selain malu,emosi pn tmsuk jg..
nafsu tu pn btul jg,dpt dpecahkan lg kpd pkara lain..

Miss X said...

Suka nisbah yang Ust Hasrizal bagi, lelaki 9 rasional 1 emosi, perempuan 9 emosi dan 1 rasional.

Sangat tepat dan mudah untuk memahaminya!