Asma ul-Husna

Demi Masa

Hari Ini

Habib Albi

Habib Albi

Nikmat Allah

Nikmat Allah

Sahabat

Sahabat

Ukhwah

Ukhwah

Sahabat Iqra'

Sahabat Iqra'

Islam Inside

Islam Inside

Knowledge Seeker

Knowledge Seeker

Followers

Labels


Positif dan Negatif 8:40 AM

Positif dan negatif. Dua perkataan berbeza yang memberi banyak erti. Mungkin membawa kita kepada dua rentetan kisah yang berbeza. Barangkali ia juga membawa kita menyoroti pahit dan manis dalam rencah kehidupan kita sebagai hamba Allah yang tidak akan sunyi daripada dugaan dan ujian.

"Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, 'Kami telah beriman,' dan mereka tidak diuji?" Surah Al-Ankabut: 2.

Ujian pula mempunyai pelbagai cara duganya kepada kita. Ada ujian kebahagiaan, sebagai contoh kebahagiaan pasangan suami isteri yang baru diakad nikahkan, namun diuji pula dengan kesukaran memahami hati dan jiwa masing-masing dalam menempuh kehidupan baru bersama. Ada pula yang diuji dengan harta kekayaan, namun Allah timpakan pula kemiskinan lantaran perintah zakat yang wajib ditunaikan tidak dilaksanakan. 

"yang mengumpulkan harta dan menghitung-hitungnya, dia (manusia) mengira bahawa hartanya itu dapat mengekalkannya." Surah Al-Humazah: 2-3.

Tetapi, beruntunglah mereka yang sentiasa ingat kepada Allah yang Maha Berkuasa lagi Maha Menentukan ke atas sesuatu. Bacalah qalamullah, Al-Quran kerana di situ hati-hati yang bersih akan ditemukan. Pasti terpancar suatu aura yang berseri lantas mewujudkan seorang insan yang sentiasa gembira, redha dan pasrah kepada apa yang telah ditentukan Allah buatnya.  

Bukan mudah untuk melawan hawa nafsu serta bisikan syaitan terhadap perkara-perkara yang dirasakan buruk menimpa diri. Namun, muhasabahlah diri dan tingkatkan amal ibadat. Jangan biarkan diri dirundung kesedihan dan hadapilah setiap pagi hari dengan hati yang lapang, setelah zikir diucapkan atas nikmat-nikmat Allah yang tiada taranya. 

0 Comments: