Asma ul-Husna

Demi Masa

Hari Ini

Habib Albi

Habib Albi

Nikmat Allah

Nikmat Allah

Sahabat

Sahabat

Ukhwah

Ukhwah

Sahabat Iqra'

Sahabat Iqra'

Islam Inside

Islam Inside

Knowledge Seeker

Knowledge Seeker

Followers

Labels


Buntu, Kaku dan Beku 7:38 AM

Buntu.

Tatkala fikiran melayang jauh mengimbas kembali peristiwa di bilik darjah, pasti minda sarat berfikir tindakan dan cara yang paling berkesan dalam mengambil perhatian pelajar. Bagaimana ingin menarik perhatian pelajar yang kurang motivasi dan keinginan untuk berjaya lantaran sifat malas yang ada?

Satu cabaran yang penuh persoalan untuk dijawab.

Kaku.

Pembelajaran psikomotor berlaku tatkala anggota badan turut bertindak dalam proses pembelajaran. Mata melihat, telinga mendengar dan mulut ikut berbicara. Namun anggota lain seperti tangan dan kaki turut bertindak agar objektif tercapai. Bukan semua aktiviti pembelajaran menggunakan pendekatan psikomotor, namun apabila perlu pastilah ia membantu pelajar untuk lebih memahami sesuatu.

Beku.

Apabila segala usaha telah dilakukan, jangan biarkan semangat terhenti di situ, beku tindakan. Dalam sesuatu program, pasti satu post mortem dilakukan bagi mencari kelemahan dan kesilapan dalam segala urusan. Begitu juga dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Refleksi perlu dilakukan apabila kelas berakhir, cari kelemahan dan perbaikinya. Kelebihan yang ada digunakan sepenuhnya, tambah baik dan tingkatkan kemampuan diri.

Di samping mengaplikasi kembali ilmu psikologi yang telah dipelajari, bergurulah dengan pengalaman guru-guru lama. Pasti banyak ilmu berguna yang boleh diamalkan dan diaplikasikan dalam bilik darjah kerana realiti tidak semudah teori yang dipelajari.

Zaman berubah. Dari sebesar-besar televisyen hingga menjadi senipis TV plasma. Begitu juga peredaran masa yang berlalu merubah setiap generasi yang ada.

Waktu mak dulu, pergi sekolah jalan kaki je. Sekarang ni dah boleh naik motosikal untuk ke sekolah.

Begitulah kemudahan yang diberikan oleh ibu bapa hari ini bagi mengelakkan anak-anak daripada mengalami kesulitan yang pernah dialami sewaktu mereka kecil dahulu. Tidakkah anda bersyukur wahai setiap anak yang dididik oleh seorang insan bernama guru?

Belajarlah menghargai setiap saat yang ada. Syukurilah segala nikmat yang telah Allah berikan sehingga dapat anak-anak menuntut ilmu dalam suasana aman dan harmoni berbanding saudara seagama kita yang penuh kekacauan dan huru-hara di negara masing-masing.

0 Comments: