Asma ul-Husna

Hari Ini

Habib Albi

Habib Albi

Nikmat Allah

Nikmat Allah

Sahabat

Sahabat

Ukhwah

Ukhwah

Sahabat Iqra'

Sahabat Iqra'

Islam Inside

Islam Inside

Knowledge Seeker

Knowledge Seeker

Followers


Didik Diri 10:20 PM

Sifat-sifat pendidik yang berjaya:
1. Ketabahan dan kesabaran
2. Lemah lembut (ramah) dan tidak kasar
3. Hati penyayang
4. Mengambil yang paling ringan dari dua perkara selama perkara itu tidak dosa
5. Lunak dan lemah lembut
6. Menjauhi sifat marah
7. Bersikap seimbang dan pertengahan
8. Membatasi diri dalam memberi nasihat yang baik

Lapan sifat pendidik yang berjaya ini diperolehi daripada buku ‘Didik Anak Cara Rasulullah S.A.W.’ yang dipinjam daripada seorang guru di sekolah. Terdetik di minda fikiran dan hati bertanya tentang cara didikan yang terbaik untuk anak didik kelak. Memandangkan tingkah laku pelajar yang pelbagai dan cara pergaulan mereka di kelas sudah ketara kelihatan, pelbagai cara didikan perlu difikirkan bagi menerapkan akhlak mulia yang sepatutnya menjadi teras diri mereka sebagai seorang Muslim.

Selepas proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) berakhir, adakah perubahan berlaku? Objektif P&P dapat dilihat tercapai ataupun tidak pada tingkah laku pelajar yang dapat diukur melalui soalan atau ujian yang dijalankan oleh guru di akhir sesi P&P. Ini merupakan fakta yang nyata dan diterangkan dalam buku-buku pendidikan.

Namun begitu, tidak mudah sebenarnya mengubah diri seseorang. Segalanya terpulang kepada tuan empunya diri. Ingin berubah ataupun tidak. Kadangkala perubahan seseorang itu bukanlah niat ikhlas kerana Allah, namun atas keinginannya terhadap sesuatu perkara.

Sekiranya segala perkara yang diajar tidak diaplikasikan, maka ilmu yang diperolehi akan hilang tanpa ada sebarang perubahan yang jelas kelihatan pada diri seseorang itu. Lantas, di mana kualiti seindah realiti positif yang harus kita cari dan gilap? Didiklah diri dan temukan hasilnya.