Asma ul-Husna

Demi Masa

Hari Ini

Habib Albi

Habib Albi

Nikmat Allah

Nikmat Allah

Sahabat

Sahabat

Ukhwah

Ukhwah

Sahabat Iqra'

Sahabat Iqra'

Islam Inside

Islam Inside

Knowledge Seeker

Knowledge Seeker

Followers

Labels


Pendidikan, Taat Ibu Bapa & Pilihan Diri 10:57 AM


Ruang lingkup pendidikan adalah untuk mencapai lima perkara pokok dalam agama iaitu untuk menjaga agama, akal, jiwa, harta dan kehormatan. Insan yang memenuhi kelima-lima keperluan tersebut akan mencapai tahap hidup yang baik. Ini bukan sahaja tercerna dalam kehidupan individu, malah akan melahirkan masyarakat yang baik dan cemerlang.

Peranan ibu bapa dalam pendidikan anak-anak dalam alaf baru ini semakin besar dan cabarannya semakin banyak. Keadaan ini memerlukan penumpuan dan perhatian yang utama dalam hidup. Kadang-kadang harta yang banyak belum tentu dapat menikmati kebahagian hidup apabila anak tidak mendapat didikan yang betul.

Anak-anak atau remaja sendiri pada era globalisasi kini bijak menentukan arah tuju dan hala pendidikan mereka. Namun, kadang kala jalan yang dipilih tidak mendapat restu daripada ibu bapa. Pasti ada sebab musababnya, kerana ibu bapa sendiri ingin melihat semua anak mereka berjaya di dunia mahupun akhirat.

Di dunia ini, hanya ada dua yang boleh dipilih; kiri atau kanan, ya atau tidak, benar atau salah. Setiap keputusan yang melibatkan masa depan atau kehidupan harus difikirkan betul-betul, tidak boleh dianggap enteng. Fahamilah dan terimalah keputusan yang diberikan oleh ibu bapa sekiranya mereka ingin kita memilih jalan A, dan meninggalkan langkah di jalan B. Keredhaan ibu bapa juga tanda redha daripada Allah. Teruskan langkah tanpa ragu-ragu dan hadapilah segala debu atau lopak.

Sedikit komentar daripada Ustaz Zaharuddin di www.zaharuddin.net;
Berbuat ihsan kepada kedua ibu bapa merupakan tuntutan fardhu ‘ain maka perbuatan mengabaikan tuntutan itu pula termasuk di antara dosa besar. Terdapat beberapa jumlah dalil syara‘ yang menegaskan mengenainya dengan jelas dan nyata. Di antaranya sebagaimana yang diriwayatkan oleh Abdullah bin ‘Amr, beliau berkata yang maksudnya:

"Seorang berbangsa Arab datang kepada Nabi Muhammad S.A.W. lalu berkata: "Wahai Rasulullah apakah dia dosa besar?" Nabi Muhammad S.A.W. menjawab: "Mensyirikkan Allah." Dia (orang Arab itu) berkata lagi: "Kemudian apa?", Rasulullah S.A.W menjawab: "Kemudian menderhaka kedua ibu bapa ..." (Hadits riwayat Al-Bukhari)

Di dalam riwayat yang lain lagi dinyatakan bahawa orang yang derhaka kepada kedua ibu bapanya tidak akan mendapat perlindungan pada hari kiamat. Rasulullah S.A.W. bersabda yang maksudnya :

"Tiga golongan yang tidak dipandang oleh Allah ‘Azza wa Jalla pada hari kiamat: orang yang derhaka kepada kedua ibu bapanya, perempuan yang menyerupai seperti lelaki dan orang yang dayus..." (Hadits riwayat An-Nasa'ie, Al-Bazzar, al-Hakim ; Sohih menurut Albani, rujuk Ghayatul Maram , no 278, hlm 137)

Sebagai anak, kita hanya dibenarkan untuk melanggar arahan ibu bapa jika ianya berkaitan urusan maksiat, dosa dan syirik. Ini berdasarkan firman Allah :-

"Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan dengan Aku sesuatu yang tidak pengetahuanmu tentang itu, maka janganlah kamu mengikuti keduanya, dan pergaulilah kedua-duanya di dunia dengan baik, dan ikutilah jalan orang yang kembali kepadaKu, kemudian hanya kepadaKulah kembalimu, maka Ku berikan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan." Surah Luqman : 15

0 Comments: