Asma ul-Husna

Hari Ini

Habib Albi

Habib Albi

Nikmat Allah

Nikmat Allah

Sahabat

Sahabat

Ukhwah

Ukhwah

Sahabat Iqra'

Sahabat Iqra'

Islam Inside

Islam Inside

Knowledge Seeker

Knowledge Seeker

Followers


Damba Keampunan-Mu 1:21 PM

'Kenapa ada hitam apabila putih menyenangkan?'


Jangan ditanya kenapa dan mengapa. Jangan persoalkan apa yang telah Allah ciptakan dan wujudkan. Jangan pernah mengungkit apa yang telah diberi dan diterima.

Dialah Yang menciptakan kamu dari tanah, sesudah itu ditentukannya ajal (kematianmu), dan ada lagi suatu ajal yang ada pada sisi-Nya (yang Dia sendirilah mengetahuinya), kemudian kamu masih ragu-ragu (tentang berbangkit itu).” Surah Al-An’aam: 2

Segala langkah perjalanan dan perpisahan pada pertemuan yang ada telah ditetapkan dan ditentukan Allah. Takdir-Nya mengatasi segala.

Tadbir kita pada usaha dan langkah mujahadah yang dilakukan tetap bergantung kepada keredhaan Allah dan berbalik kepada keizinan-Nya jua. Panjatkan doa memohon keberkatan dan maghfirah Allah, Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Iman seseorang telah disepakati oleh para ulama boleh menaik dan menurun berdasarkan pelakuan di dalam kehidupan sehariannya. Jika dosa memenuhkan ruang kehidupannya dengan dosa, keimanan akan menurun, memberi kesan kepada seluruh amalan. Solat menjadi tidak khusyu' dan berat, demikian amalan kebaikan dirasa membosankan dan teramat menjemukan. Perasaan kesal dan rasa bersalah atas pelakuan dosa pula akan semakin pudar, hasilnya, keimanan di dalam hati menjadi semakin malap tanpa sinar.” Ustaz Hj Zaharuddin bin Hj Abd. Rahman.

Pulanglah kepada Allah. Pintu taubat sentiasa terbuka bagi hamba yang sedar dan menyesali akan dosa-dosanya. Tuhan tidak lupakan kita. Buktinya, segala nikmat yang kita ada sekarang adalah rahmat daripada kasih sayang-Nya.

Bukankah kita masih bernafas manakala Malaikat Maut saban waktu mengintai kita?

Bukankah kita masih mampu melihat apa yang terbentang luas di bumi Allah?

Bukankah kita masih mampu mendengar kalimah mengagungkan Allah pada seruan lima waktu itu?


Bersabarlah menghadapi apa jua, sama ada yang telah terjadi atau yang bakal dihadapi. Hakikat kebaikan yang ada di sebalik keburukan itu sendiri adalah suatu hikmah bagi mendidik diri dalam pentarbiyahan hati mencari cahaya Ilahi.

...Kepunyaan siapakah apa yang ada di langit dan di bumi." Katakanlah: "Kepunyaan Allah." Dia telah menetapkan atas Diri-Nya kasih sayang. Dia sungguh akan menghimpun kamu pada hari kiamat yang tidak ada keraguan padanya...” Surah Al-An’aam: 12

Ya Allah, kami dambakan keampunan dan kerinduan kepada-Mu. Ampunkanlah segala dosa-dosa, keterlanjuran dan kelekaan serta kealpaan kami. Amin...