Asma ul-Husna

Demi Masa

Hari Ini

Habib Albi

Habib Albi

Nikmat Allah

Nikmat Allah

Sahabat

Sahabat

Ukhwah

Ukhwah

Sahabat Iqra'

Sahabat Iqra'

Islam Inside

Islam Inside

Knowledge Seeker

Knowledge Seeker

Followers

Labels


Arah & Buat 1:02 PM

Perbuatan yang semudah-mudahnya ialah mencela, kerana mudahnya selalu dikerjakan orang. Pekerjaan yang sesulit-sulitnya ialah memperbaiki diri, kerana sulitnya sentiasa ditinggalkan orang.

Kata-kata mukadimah bagi meredakan fikiran dan hati yang ligat berfikir serta berbicara tentang bagaimana langkah yang paling sesuai dalam menangani persoalan yang membelenggu diri.

Suatu hari yang agak memenatkan, bukan sahaja untuk fizikal luaran tetapi juga mental di mana otak keras berfikir jawapan sebenar kepada keadaan yang berlaku. Bukan semua perkara mudah diucapkan, apatah lagi apabila ia melibatkan orang lain yang lebih berkuasa dan punya keupayaan untuk mengarahkan sesuatu.

Sebagai pemimpin, pastinya tidak semua perkara yang diarahkan dapat memuaskan hati semua pihak yang terlibat. Sudah pasti ada kata-kata yang mempertikaikan justifikasi atau arahan yang diberikan. Namun begitu, perasaan segan, takut dikatakan lebih sudu daripada kuah menjadikan sesuatu cadangan untuk mempertingkatkan hasil kualiti sesuatu perkara terbantut.

Jadi, apa yang harus dilakukan bagi orang yang menerima arahan? Arahan yang diberi dilakukan sebaik mungkin, namun pandangan yang dirasakan baik untuk mempertingkatkan kualiti sesuatu perkara terpaksa disimpan, bahkan mungkin hilang lantaran sifat manusia yang mudah lupa.

Dalam sistem pengurusan dan pentadbiran yang baik, syumul mengikut Islam, konsep musyawarah adalah yang terbaik dalam menentukan sesuatu keputusan. Lihatlah konsep musyawarah yang digunakan di mana Amirul Mukminin dilantik daripada mesyuarat jemaah Islam selepas kewafatan Rasulullah. Dapatkah para pemimpin ini mengaplikasikan perkara yang sama dalam jemaah pentadbirannya?

Jangan ikut hati dan perasaan kerana akal yang lebih utama untuk didahulukan. Fikir-fikirkan dan semaikan ikhlas di dalam hati.

1 Comments:

Faris Adli Jamian said...

awak buat ke ayat2 kat post ni? canggih. tapi saya mcm kurang jelas la =(