Asma ul-Husna

Demi Masa

Hari Ini

Habib Albi

Habib Albi

Nikmat Allah

Nikmat Allah

Sahabat

Sahabat

Ukhwah

Ukhwah

Sahabat Iqra'

Sahabat Iqra'

Islam Inside

Islam Inside

Knowledge Seeker

Knowledge Seeker

Followers

Labels


4 Weeks at SMT Tanah Merah 12:31 PM

Alhamdulillah, kini sudah masuk minggu keempat ana menjalani latihan mengajar di SMT Tanah Merah. Pelbagai pengalaman telah dirasai di sini. Apatah lagi pada minggu lepas ana dan rakan-rakan berpeluang untuk mengikuti Kem Bina Semangat bagi pelajar-pelajar yang memegang jawatan pengawas, PRS dan exco asrama. Kem yang berlangsung selama 3 hari 2 malam ini begitu banyak memberi peluang pada ana untuk mendekati pelajar, mengenali dan memerhati kelakuan mereka.

Seperti Falsafah Pendidikan yang menyatakan peranan guru untuk mengembangkan potensi pelajar, begitu juga peranan kami untuk memastikan pelajar dapat mencapai objektif yang telah ditetapkan sebaik sahaja kem itu tamat. Banyak perkara yang mengajar kami sebagai guru, kesabaran, ketahanan mental dan fizikal dan juga keikhlasan dalam mendidik pelajar. Pengalaman dalam satu kejadian pada kembara malam benar-benar memberi ana satu peluang untuk lebih mendalami dan memerhati kelakuan pelajar. Seperti yang rata-rata kita pernah rasai, semangat setiakawan yang begitu menebal pada diri pelajar-pelajar telah memberi peluang kepada mereka untuk membantu rakan-rakan yang mengalami histeria. Walaupun kembara tidak dapat dijalankan sepenuhnya, kejadian yang berlaku sudah cukup memberi seribu satu erti pada diri pelajar dan kami sendiri.

Dan...kesabaran yang cukup tinggi diperlukan untuk mendidik pelajar-pelajar. Sebagaimana kita inginkan dan mahukan, pastinya dalam hati setiap pendidik menginginkan pelajarnya untuk berjaya. Bagi ana sendiri, perasaan sayang pada pelajar itulah yang menjadikan ana bertahan dan bersabar. Sebagai wanita, pastinya emosi sentiasa berlegar-legar di bahagian hadapan. Namun, akal dan logik yang perlu dijadikan pemenang agar setiap tindakan tidak merugikan sesiapa. Semoga anak didik menjadi pelajar yang terbaik dalam setiap bidang yang diceburi.

"To my dear student,
~ please respect other people as you want they respect you back
~ be a good MUSLIM, SON, STUDENT and people in community "


2 Comments:

Muhd Muhaimin Bin Zakaria said...

Assalamualaikum kak,
Tahniah, semoga istiqomah dlm mendidik pelajar2 kearah cemerlang dunia & cemerlang akhirat,

strive for mardhotillah!
Hidup Cikgu!

Shazwani Mazuki said...

Waalaikumussalam..
syukron jazilan Muhaimin..
insyaAllah,moga bakal pendidik yang merubah fenomena yang melanda pelajar kini..
mendidik berlandaskan Islam sebagai ad-din..
AALAH AKBAR!!!