Asma ul-Husna

Hari Ini

Habib Albi

Habib Albi

Nikmat Allah

Nikmat Allah

Sahabat

Sahabat

Ukhwah

Ukhwah

Sahabat Iqra'

Sahabat Iqra'

Islam Inside

Islam Inside

Knowledge Seeker

Knowledge Seeker

Followers


Golongan Hitam dan Kematian 10:54 PM



Ada sekelompok manusia yang dilimpahi rezeki oleh Allah dan dikurnia kesesatan dan kekuatan jasmani. Namun demikian, mereka lalai, tidak bersiap-siap untuk menghadapi maut yang datang sekonyong-konyong. Bahkan mereka tenggelam dalam kezaliman. Sampai maut pun menjemput saat mereka mengerjakan amal yang buruk. Ketika kematian benar-benar datang, mereka ingin kembali ke dunia. Bukan untuk berdagang atau menambah harta. Bukan pula untuk berjumpa sanak saudara. Hanya satu tujuan; memperbaiki keadaan diri, agar Allah redha dengan mereka.

Tetapi Allah telah memutuskan bahawa mereka tidak mungkin lagi dikembalikan ke dunia. Mereka itulah ahli maksiat dan yang bergelimang dengan dosa. Maka maut yang datang baginya adalah siksa dan penderitaan. Mereka telah dipisahkan (tidak dapat bertemu) dengan al-Khaliq ar-Rahman.

Inilah kematian, yang menjadi gerbang alam akhirat. Apa yang terjadi sesudah kematian jauh lebih ngeri dan dahsyat. Ya, keadaan di dalam kubur lebih ngeri dan dahsyat. Berapa banyak tubuh yang indah dan wajah yang tampan dengan lidah yang fasih sekarang menjerit di dalam kubur. Menyesali amal yang diperbuat dan takut bertemu dengan Allah.

"(Demikianlah keadaan orang-orang kafir itu), hingga apabila datang kematian kepada seseorang dari mereka, dia berkata: "Ya Tuhanku kembalikanlah aku (ke dunia) agar aku berbuat amal yang soleh terhadap yang telah aku tinggalkan. Sekali-kali tidak. Sesungguhnya itu adalah perkataan yang diucapkannya saja. Dan di hadapan mereka ada dinding sampai hari mereka dibangkitkan". Surah al-Mu’minuun ayat 99-100.