Asma ul-Husna

Demi Masa

Hari Ini

Habib Albi

Habib Albi

Nikmat Allah

Nikmat Allah

Sahabat

Sahabat

Ukhwah

Ukhwah

Sahabat Iqra'

Sahabat Iqra'

Islam Inside

Islam Inside

Knowledge Seeker

Knowledge Seeker

Followers

Labels


Salam Aidilfitri 1431H 2:41 PM

Alhamdulillah, hari ini sudah menginjak 5 Syawal 1431H. Hari kemenangan bagi umat Islam setelah sebulan berpuasa di bulan Ramadhan. Pelbagai kenangan baru pastinya tercatat dan tercoret pada catatan hidup kita selagi bergelar khalifah Allah di muka bumi yang fana ini. Langkah hidup kita akan terus berjalan meniti hari, menanti detik kematian yang memisahkan segala nikmat dan kurniaan Allah kepada hamba-hamba-Nya.

Bagaimana ibadat puasa yang telah kita jalani? Apakah kita beroleh 'antivirus' bagi menjamin istiqamah kita pada ibadat dan akidah? Adakah tahap keimanan kita bertambah seiring dengan ketaqwaan diri? Persoalan diasak bertubi-tubi bagi diri sendiri agar sentiasa bermuhasabah, mengingati dua pengakhiran di akhir usia kelak.

Semoga peningkatan usia kita pada setiap hari menjadikan kita sentiasa sedar diri, sedar diuntung, sedar segala. Manusia yang 'sedar' sentiasa diintai Malaikat Maut pastinya mengingati Dia, menyedari segala amal perbuatan ada ganjarannya, pahala ataupun dosa.

Mari muhasabah diri, apakah Aidilfitri yang dirai ini adalah ibadat atau adat semata? Apakah kita kembali kepada cara hidup sebelum berpuasa Ramadhan atau ada perubahan yang hanya kita tahu kewujudannya? Wallahualam.

Selamat hari raya Aidilfitri buat semua pengunjung Mujahadah Muslimah.
Mohon ampun dan maaf atas segalanya andai ada salah dan silap.

0 Comments: