Asma ul-Husna

Demi Masa

Hari Ini

Habib Albi

Habib Albi

Nikmat Allah

Nikmat Allah

Sahabat

Sahabat

Ukhwah

Ukhwah

Sahabat Iqra'

Sahabat Iqra'

Islam Inside

Islam Inside

Knowledge Seeker

Knowledge Seeker

Followers

Labels


Perihal Nyamuk Dan Kita 4:41 PM


Mosquitoes are the expertise bugs for suck of blood. How the mosquitoes live by human’s blood? How the mosquitoes try to search the exact place of human body to suck the blood?


Persoalan tentang nyamuk terlintas di fikiran akibat digigit serangga ini kala senja menginjak selepas petang yang damai. Bagaimana nyamuk ini mencari-cari titik terbaik untuk menghisap darah daripada tubuh manusia? Risiko dibunuh dan ‘dilenyek sehingga lunyai’ ada untuk setiap tindakan mereka (nyamuk) yang menyabung nyawa bagi kehidupan cuma hanya beberapa kitar sahaja.

Apa perkaitan nyamuk dengan kita sebagai manusia, khalifah Allah di muka bumi ini?

"Sesungguhnya Allah tiada segan membuat perumpamaan berupa nyamuk atau yang lebih rendah dari itu. Adapun orang-orang yang beriman, maka mereka yakin bahawa perumpamaan itu benar dari Tuhan mereka, tetapi mereka yang kafir mengatakan: "Apakah maksud Allah menjadikan ini untuk perumpamaan?" Dengan perumpamaan itu banyak orang yang disesatkan Allah, dan dengan perumpamaan itu (pula) banyak orang yang diberiNya petunjuk. Dan tidak ada yang disesatkan Allah kecuali orang-orang yang fasik." Surah al-Baqarah: 26.

Habit nyamuk yang sedaya upaya berusaha untuk hidup perlu kita teladani. Pasti ada yang tertanya-tanya tentang objektif sebenar perihal yang ana bawakan ini. Pepatah Melayu ada mengatakan, alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan. Genggam bara api biar sampai menjadi abu. Buat sesuatu biarlah betul-betul seperti kata Dr. HM Tuah dalam bukunya, Biar Betul-Betul.


Belajar biar bersungguh-sungguh, dalam konteks kehidupan pelajar.

Suami isteri yang melestarikan kehidupan bersama dalam mawaddah dan rahmah, tetap perlu pada usaha berterusan sepanjang hayat.

Islam jangan hanya pada nama, tetapi pada semua amalan dan akhlak kita.

Jauhnya perihal nyamuk dengan usaha bersungguh-sungguh, persoalan yang hanya berlegar-legar dalam minda diri. Mari fikir-fikirkan bersama...

0 Comments: