Asma ul-Husna

Demi Masa

Hari Ini

Habib Albi

Habib Albi

Nikmat Allah

Nikmat Allah

Sahabat

Sahabat

Ukhwah

Ukhwah

Sahabat Iqra'

Sahabat Iqra'

Islam Inside

Islam Inside

Knowledge Seeker

Knowledge Seeker

Followers

Labels


Maal Hijrah 1430 & 2009 11:44 AM

Salam Maal Hijrah 1430 kepada semua muslimin dan muslimat. Awal Muharam kali ini menyaksikan dunia Islam yang terus mengalami pelbagai kemelut dan masalah yang melanda. Betapa kejamnya Israel yang terus-terusan melancarkan serangannya terhadap rakyat Palestin di Semenanjung Gaza. Terkutuk dan terlaknatlah mereka di bumi ALLAH ini! Di mana bantuan untuk anak-anak kecil, wanita dan orang tua yang merintih meminta bantuan saudara mereka di seluruh pelusuk dunia? Israel terang-terangan melakukan holocaust di bumi Islam, dan dunia hanya mampu mengutuk kejahatan dan kezaliman mereka.

Maal Hijrah 1430 ini turut menyaksikan sambutan tahun baru 2009 yang bakal berlaku tepat 12 malam nanti. Ana pasti, sahabat-sahabat yang ada menonton televisyen sewaktu cuti semester baru-baru ini ada terbaca satu iklan "Di manakah anda pada malam tahun baru nanti". Lebih kurang begitulah bunyinya. Hmm, stesen televisyen berebut-rebut menyiarkan berita tentang konsert atau apa saja sambutan tahun baru 2009 yang pastinya didatangi oleh artis-artis untuk membuat persembahan sementara menunggu detik 12 malam. Adakah mereka yang mengaku Islam melakukan ibadat yang sewajarnya sewaktu ketibaan Maal Hijrah yang baru berlalu? Doa akhir tahun dan awal tahun yang dibaca mungkin tidak meninggalkan kesan dalam jiwa dan rohani mereka.

Malaysia sendiri dihujani pelbagai perkara, isu laman blog yang menghina Rasulullah S.A.W., pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terengganu yang bakal berlangsung 17 Januari nanti, isu hukum hudud yang telah lama diperkatakan dan banyak lagi isu lain. Dalam Harian Metro semalam, sebuah berita jelas terpampang yang memalukan golongan pendidik, 'Asmara Guru Pelatih'. Cukup memalukan! Isu gejala sosial yang sememangnya menjadi virus yang sukar dihapuskan dalam masyarakat kita semakin menjadi-jadi. Dalam Mastika keluaran Januari 2009, banyak perkara yang diperkatakan tentang sambutan tahun baru dan kelahiran anak luar nikah. Terlalu banyak perkara yang menyesakkan fikiran, takut menyelubungi diri lantaran generasi hari inilah yang bakal mencorak generasi masa hadapan. Semoga diri kita, keluarga, masyarakat, agama dan negara kita terpelihara daripada pelbagai kebejatan yang berlaku. Wallahualam.

Sempena semester yang baru bermula semalam di kebanyakan IPTA Malaysia, ucapan selamat meneruskan perjuangan dititipkan. Kepada sesiapa yang membuat Projek Sarjana Muda (PSM) atau tesis, semoga semuanya berjalan lancar dan dipermudahkan oleh ALLAH Taala. Doakan kejayaan bersama sementelahan ana dan sahabat-sahabat bakal menjalani latihan mengajar bermula 11 Januari nanti. Good luck!

0 Comments: