Asma ul-Husna

Demi Masa

Hari Ini

Habib Albi

Habib Albi

Nikmat Allah

Nikmat Allah

Sahabat

Sahabat

Ukhwah

Ukhwah

Sahabat Iqra'

Sahabat Iqra'

Islam Inside

Islam Inside

Knowledge Seeker

Knowledge Seeker

Followers

Labels


Manusia, Sebaik-baik Makhluk Ciptaan Allah 8:12 AM

Salam manis penuh keceriaan buat semua. Alhamdulillah, syukur pada Allah atas nikmat umur dan kesihatan yang dikurniakan. Selawat dan salam ke atas junjungan besar, Nabi Muhammad S.A.W.

Baru-baru ini sahabat ana menghadapi satu kemalangan kecil. Alhamdulillah selamat segalanya, tetapi terdapat beberapa kecederaan pada bahagian tangan dan kaki. Apa yang ingin ana bawakan ini? Mari, kita selidiki.

Cuba lihat kartun, tak kira Mickey Mouse, Pink Panther atau Ninja. Tak pun Superman yang selalu berlawan dengan raksasa besar. Kalau jatuh daripada bangunan tinggi pun tetap hidup tanpa ada kecederaan. Tetapi kita sebagai manusia, sudah pasti jika terjatuh, pelbagai kecederaan dialami. Tak kira patah kaki, tangan atau lain-lain. Luka kecil atau besar pasti akan sembuh, walaupun mengambil masa yang lama.

Inilah yang ingin ana kaitkan dengan statement di atas. Manusia, sebaik-baik makhluk ciptaan Allah. Pelbagai nikmat yang Allah kurniakan. Tak ternilai! Tak terucap dengan kalimah tahmid alhamdulillah yang mampu kita ucapkan tatkala berzikir menghadap Ilahi. Perhatikan seluruh tubuh badan. Mata yang cantik bersinar, hidung yang menghidu, telinga yang mendengar, dan segala nikmat yang kita gunakan setiap masa. Bayangkan satu daripada nikmat ini hilang,bagaimana agaknya kita pada waktu ini.

"Kemudian Dia menyempurnakannya dan meniupkan roh (ciptaanNya) ke dalam (tubuh)nya dan Dia menjadikan pendengaran,penglihatan dan hati bagimu, (tetapi) sedikit sekali kamu bersyukur". ~ Surah As-Sajdah ayat 9


"Dan apabila Kami berikan nikmat kepada manusia, dia berpaling dan menjauhkan diri (dengan sombong); tetapi apabila ditimpa malapetaka maka dia banyak berdoa". ~ Surah al-Fussilat ayat 51



Semoga kita tergolong dalam kalangan hambaNya yang bersyukur dan tidak kufur nikmat. Amin...

0 Comments: